Elevtrivsel
Hvert år bliver der på OG foretaget en elevtrivselsmåling, og de forgangne års resultater har vist, at eleverne trives godt her på skolen. At eleverne vurderer deres skolegang højt, er selvfølgelig den bedste anbefaling, vi kan få!
Målingerne foretages i perioden fra 1. november til 21. december, og elevernes trivsel måles på følgende områder: faglig og social trivsel, læringsmiljø, pres og bekymringer samt mobning.
Eleverne angiver deres trivsel, som opgøres i en score fra 1-5 (hvor 5 er det bedste). Som I kan se på denne oversigt, trives eleverne på OG rigtigt godt. De sidste to år har der været en stabil høj score uden udsving.
Skolens trivlsestiltag og historien bag
Siden skolens grundlæggelse har en høj elevtrivsel været helt afgørende for os på OG. Allerede i 1873 talte skolens grundlægger H.C. Frederiksen om ”det levende Barn”, som skal trives i sin skolegang, hvorfor skolens pædagogik lige siden har været præget af en gensidig respekt lærere og elever imellem. Skolens elever italesætter ofte den særlige OG-ånd, som betyder, at her skal der være plads til alle, og vi skal respektere hinandens forskelligheder.
I det daglige arbejde udfoldes dette bl.a. i klasseteamets og studievejledernes dialogbaserede opfølgning på den enkelte elevs sociale og faglige trivsel. Vi arbejder også målrettet på at skabe en elevkultur på OG, hvor den enkelte elev tager medansvar for at skabe den gode skole.
Som en del af elevtrivselsundersøgelsen arbejder vi på OG også med vurderinger af undervisningsmiljøet, idet vi hvert år i november holder årgangsmøder. På årgangsmøderne drøfter elever og ledelse emner af relevans for undervisningsmiljøet.